måndag 26 september 2011

70-talisterna...

Aftonbladet PLUS  25/9 2011


I gårdagens Aftonbladet (25/9) kunde man se denna bild och läsa rubriken 

70-talist och kvinna? Då mår du allra sämst

(...) Stressforskare varnar nu för att Generation ambition kan vara på väg mot en kollektiv hälsokollaps.(...)


Eftersom jag nu råkar vara både kvinna och 70-talist så började man fundera direkt. Och om jag ska vara ärlig så var det inte rubriken som väckte mina tankar mest, visst är den stor och väcker uppmärksamhet men det var främst bilden. Vet inte om jag känner mig träffad eller om jag helt enkelt blev skrämd.

Är det så här det är? Hälsokollaps alltså?

Sedan står det att man måste bara ta tag i det.  Men om man är i det utan att ens förstå det då? Om man inte vet något annat? Ekorrhjulet är bara igång?  

Kanske är det bra att bara vara medveten om det, speciellt de där dagarna när allt bara känns för mycket. De där dagarna när man nattar barnen, gossar en stund och inser att ännu hel dag gått i ens barn liv och man har bara varit med några ynka procent av denna dag. Sådana där dagar då man i slutet av dagen känner sig så trött att man knappt orkar lyfta lillfingret. 

Men hälsokollaps? Riktigt så illa är det väl inte för oss kvinnliga 70 - talister?

Jag tycker inte jag mår sämst. Visst kan jag vara trött och yr av alla bollar i luften men är det inte mänskligt? Oavsett när man är  född?

Men det kanske är bra att uppmärksamma det lite.  Eftertanke skadar aldrig. Men aldrig att jag mår sämst...


"Det blir aldrig bättre än vad man gör det till"


Men jag måste erkänna - illustrationen/bilden skakade mig lite...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar