lördag 17 december 2011

Hysterisk julklappshandel, julgodis och julkulor

Jag skojar inte! 30 minuter tog det att hitta en parkering. 30 minuter. Helt slöseri med tid. Skulle aldrig palla att bo i en storstad med bilköer, denna väntan var enough. Inte min grej.

Gina Tricot
Det värsta av allt att jag bara skulle fram lite snabbt , ensam, för att uträtta de där sista ärendena innan jul. Och det blev mycket gjort. Inte. Köer och folk överallt. Massor av folk att prata med - visserligen väldigt trevligt! -  men det jag skulle fått gjort blev bara genomfört till hälften. Det värsta nummer två var att vi hade ett tjafs innan jag skulle åka om själva fenomenet att åka fram till sta´n en lördag....precis. Samtidigt så finns liksom inte tiden den kommande veckan -  jobb, avslutning och kalas för min mamma så är julafton snart här. Det bästa var att jag fick köpt en riktigt Erica-klänning. Perfekt till allt julmys snygg men mjuk. ( det var i och för sig inte det jag skulle köpa men....)


Väl hemma igen blev det julgodisbak. C hade redan satt igång när jag kom hem uppjagad efter min tur på stan. Mandelmusslor och chokladfudge.  Sen blev det chokladtryffel med polkagriskross, hasselnötsbräck och Rocky road. Flera  av recepten är hämtade från min nya favoritbok, eller favoritförfatttare, Vinterns söta (länk) av systrarna Eisenman. En urcharmig bok som är fylld av massor lockande och roliga godheter. Helt klart inspirerande. Det är mysigt med julgodisbak -men fruktansvärt kladdigt.....

Å så var det julkulorna....

Skulle ju berätta om mina julkulor. Jag har samlat kulor under åren, de flesta  av kulorna har ett speciellt minne. Det gör att det blir extra mysigt att klä julgran för varje sak man hänger upp är sammanflätad med ett speciellt minne, en speciell person osv. Tänkte visa er en eller några varje dag fram till jul. 

Dagens kula. Eller fågel.



Fågeln kommer från svärmor/barnens farmors barndom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar