onsdag 14 december 2011

Så var granen inhandlad

Vi har en rutin i vår familj, eller jag och min man har ett mönster när vi ska köpa årets julgran. Varje år är det precis samma mönster.  Skulle man spela in oss skulle det nog låta och gå till exakt likadant varje år.

Det låter ungefär såhär;

Fas 1


Vi är mycket ense och samstämmiga.

- OK, nu köper vi en snygg gran. Hittar vi ingen vanlig gran så kollar vi på en Ädelgran.
- Ja, det gör vi. Då tar vi en ädelgran.

Båda två är glada och upprymda. Jakten på den perfekta granen har börjat.


Fas 2

- Men kolla här, det finns ju massor av fina...  Den positiva andan genomsyrar jakten...
- ...den här eller...? 
- ...eller den här är ju fin ...eller nej, inte den...
- ...den här då...


Så här håller vi en stund. Barnen springer runt och hjälper till med goda tips om vart saker och ting kan hänga i de olika granarna.

- ...kanske den här... ja, den ligger på topp tre... Jag börjar rangordna.
- ...denna då, den är ju snygg... C tar fram en gran med lång topp utan nästan inga grenar alls längst upp
- ... men nej, det finns ju inget där uppe...
- ...men den här då...
- ... nja...kanske...ska bara kolla här borta också... vad tror du.... jag går bort inemellan raderna, man måste ju kolla många innan man bestämmer sig.... Men då...

Vi går nu in i Fas 3...

- ÄH, ta en gran bara, skitsamma...hur noga är det???? Ta en gran bara!!!! C´s tålamod är i ett vips totalt bortblåst.
- Men var var den där fina topp tre... den var nog bra egentligen...  Kom igen nu, ge dig inte så snabbt, ta det lite lugnt... Jag försöker desperat dra ut på jakten lite till ( jag vet, lite jobbig kanske men det är något speciellt med att köpa granen, man kan ju inte bara ta vilken som...)

Fas 4
C försvinner långt in i bak bland granarna. Muttrandes. Kommer snart ut med den 174 granen... som är helt perfekt.

 - Jippi, där är den ju! Säger jag extra glatt för att få upp stämningen igen.
Ja, den är bra eller hur! Nu kör vi! Mannens humör är i ett trollslag på väg upp igen.

Fas 5

Alla glada och nöjda.
Granen stuvas in i nät och sedan bil.

Nu får den rätta till sig i garaget innan den tas in på fredag. Då blir det granpyntning! Då är det dax för nästa årliga prövning...få in granen i granfoten och sedan få granen rak.... Vi får se...vi får se...

2 kommentarer: