måndag 23 maj 2011

Funderingar kring fenomenet "att blogga"

Lyssnade på Blondinbella som var på Rix Fm i morse. Säga vad man vill om henne men hon har hunnit med en del. Kul med driftiga människor som vågar testa nytt och slår sig fram. Isabella berättade att hennes bana började med att hon var aktiv i MUF och ville förändra världen. Men hon insåg snabbt att det var svårt att få igång en blogg kring det temat. Därför bytte hon bana. Och det gick ju bra!

Tänk vilket fenomen det här med att blogga har blivit i vårt samhälle. Det finns ju bloggar om allt och lite till. Tänk vilka inspirationskällor! Vilka oändliga brunnar av infallsvinklar på det mesta i vårt samhälle. På gott och ont, ska man ju inte glömma. Men det är ju ett kul sätt att förmedla sig, hålla kontakten, marknadsföra sig, få respons och nya kontakter. Och få ny information så klart.

Jag funderade länge på att starta en blogg innan jag tog steget och verkligen satte igång. Det som gjorde att det dröjde var just det, vad vill jag skriva om? Vilken nisch skulle jag välja?  Fick en ordentlig knuff av min dataguru M, dels tips om hur jag skulle göra rent tekniskt och dels kring val av nisch. Och det var ju självklart, jag gillar ju verkligen det här med trädgård, inredning och mitt familjeliv med alla olika aktiviteter och händelser kring det. Och här är jag nu. 

Å jag stormtrivs! Varför vet jag inte men det känns avkopplande på något vis och roligt framförallt. Har lärt mig massor av nytt och dessutom iakttar jag min trädgård och kanske även min vardag ännu lite mer noggrannt än vad jag gjort tidigare. Och det är en njutning i sig. Man hittar små guldkorn som man kanske inte alls tänkt på på samma vis förut.

Dessutom har ju dörren till bloggvärlden öppnats! Och jag som alltid varit löjligt förtjust i tidningar, dagstidningar och veckotidningar, har hittat ett underbart komplement till detta. Mina favoriter är nog just nu MokkasinMitt vita hus och Blomsterverkstad. Riktigt charmiga, inspirerande och enkla på ett mycket positivt vis, tycker jag.  De kan varmt rekommenderas.

Så som ni kanske förstår gillar jag att blogga. Och tack till er som läser! Verkligen jättekul!!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar